مبلمان نو

تعمیر، نوسازی و رویه کوبی مبلمان

مبلمان نو

تعمیر، نوسازی و رویه کوبی مبلمان

چگونه یک مبلمان خوب انتخاب کنیم؟

انتخاب مبلمان خوب صرفاً انتخاب یک طرح زیبا با پارچه هایی جذاب و رنگارنگ نیست ؛بلکه انتخابی است حساس که برای انجام آن باید فاکتورهای زیادی را مد نظر قرار داد. فاکتورهایی که نه تنها شامل خصوصیات و استانداردهای مبلمان می شوند، بلکه به ارتباط مبلمان با فضایی که در آن قرار می گیرد نیز،می پردازد. در این مقاله سعی شده که به شما دستورالعمل های کلیدی داده شود تا با کمک آنها بتوانید در کنار محدودیت ها، بهترین انتخاب را داشته باشید:

ارگونومی

  

مفهوم ارگونومی چیست؟

هر تکه از مبلمان شما می تواند دارای خصوصیات ارگونومیکی باشد. مبلمان ارگونومیک یا اصطلاحاً مهندسی شده، به مبلمانی گفته می شود که به کاربر اجازه می دهد بدون هیج آسیبی فیزیکی (بخصوص در استفاده طولانی مدت) بیشترین بهره وری را داشته باشد. در کنار استفاده آسان و ایمن، ابعاد و استانداردهایی برای این منظور وجود دارد که در هر حالتی اعم از: نشسته، ایستاده و خوابیده، آسیب را به حداقل ممکن کاهش می دهد. در هنگام فعالیت های نشسته مانند: تماشای تلویزیون و کار با کامپیوتر، مبلمان ارگونومیک باعث می شود که شما در حالتی درستی نشسته باشید، بدون اینکه به مفاصل کمر و گردن شما فشار وارد شود. استفاده از مبلمان ارگونومیک در فعالیت های روزانه ای که بصورت مکرر (Repetitive Task) ، و در مدت زمان طولانی (Long term) انجام می شوند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هنگام نشستن سه زاویه 90 درجه وجود دارد که بسیار مهم می باشد: زاویه کمر، زانوها و آرنج دستها. هر سه زاویه می بایست در حدود 90 درجه باشد. لذا صندلی های قابل تنظیم به همین منظور طراحی شده اند تا میزان آسیب و صدمه در ستون فقرات و مهره های گردن را به حداقل ممکن برساند.

سازه مبلمان


استفاده روزمره از مبلمان، استفاده در اماکن عمومی و داشتن کاربرانی مثل کودکان، اهمیت داشتن سازهای محکم و مقاوم را بیش از پیش آشکار می کند. سازه مبلمان بر دو نوع است : چوبی و فلزی.


چوب


چوب قدیمی ترین متریال برای سازه مبلمان از قبل از قرن بیستم است که بیشترین کاربرد آن در مبلمان منبت کاری شده یا کلاسیک است. در این نوع مبلمان از سازه های چوبی استفاده می شود که بیشتر از چوب گردو، گیلاس، راش، روسی و ... هستند. نوع اتصالات آن به شکل دوبل چوبی عاج دار، نبشی های چوبی، پیچ یا کام و زبانه می باشد. در انواع راحتی مبلمان معمولاً از چوب ارزان قیمت و MDF های زیرپالتی استفاده می شود. اتصالات آن بیشتر از نوع پیچ و کام و زبانه، نبشی های چوبی و یا اتصالات فلزی می باشد.

با توجه به مقرون به صرفه نبودن چوب و کاهش منابع آن ( جنگلها ) ، متریال جایگزین در این صنعت، لمینیت ها هستند. لمینیت ها صفحات چوبی چند لایه ایی هستند که از چسپاندن لایه های نازک چوب بر روی هم و فشرده کردن آنها ساخته می شوند. لمینیت ها نسبت به چوب دارای استحکام بیشتر، ظاهر بهتر و کیفیت بهتری هستند، چرا که فاقد گره ها و پوسیدگی هایی که به طور معمول در چوب وجود دارند،هستند.

فلز

فلز بیشتر برای ساختن سازه های اصلی در مبلمان و میزها استفاده می شود. در بعضی از موارد در پایه ها و اتصالات نیز به کار می رود. اشکال استفاده شده بیشتر به صورت شاخه ای، صفحه ای و لوله ای می باشند. به دلیل مقاومت کمتر، از آلومینیوم برای ساخت قطعات کوچکتر و قالب گیری شده یا نبشی ها استفاده می شود. هر چه فلز ضخیم تر یاشد دوام بهتری داشته و در مقابل تغییر شکل مقاومت بیشتری دارد.

پلاستیک

پلاستیک، لمینت های پلاستیکی که از ترکیب لایه های کاغذ ضخیم با نوعی رزین ملامینه درست می شوند و در انواع مختلفی در بازار موجود هستند.

آکریلیک ها (Acrylics) ؛ مانند پلکسی گلاس و لوسیت (Lucite) که مانند شیشه شفاف هستند و قابلیت مات شدن و رنگ پذیری هم دارند. آکریلیک ها قابل خم شدن و قالب گیری شدن، هستند.

پلاستیک های قالب گیری شده ؛ استرین ها (Styrene)، پلی اتیلن ها، نایلون، وینیل که اغلب از آنها به صورت قطعات کوچکی مانند چرخ، قرقره و دست گیره کشو استفاده می شود.

فایبر گلاس؛ رشته های فایبر گلاس در دستگاهی با استفاده از حرارت و فشار قالب گیری شده و لایه لایه روی هم قرار می گیرند. فایبر گلاس قالب گیری شده با رزینی مخلوط می شود که سظح آن را مانند لباسی می پوشاند و به آن سطحی صاف و درخشنده و رنگ می دهد. سپس در دستگاه پرس قرار گرفته تا به شکل نهایی خود برسد.

خصوصیات صندلی های که با این متریال ساخته می شوند عبارت اند از :

• وزن کم

• دوام زیاد

• ظاهر زیبا و درخشان

• رنگ بندی متنوع

• ضد آب بودن 

• مقاومت بالا

• شکل پذیری

ویژگی هایی یک سازه خوب در مبلمان :


عبارتنداز: 

• فریم یا استخوان بندی خوب نباید صدای غژغژ بدهد یا بصورت نامتعادل رو زمین قرار بگیرد (تراز باشد). صدای غژغژ نشانه این است که اتصالات خوب با هم درگیر نیستند و باید دست به تعمیر مبل زد و احتمالاً این قطعه دوام چندانی نخواهد داشت. اگر در مبلمان شما از قطعات فلزی استفاده شده، دقت کنید که هیچ بیرون زدگی یا گوشه تیزی حس نشود، که این مسئله باعث پارگی پارچه و آسیب رساندن به کاربران خواهد شد. اگر یک مبلمان تخت خواب شو میخرید، دقت کنید که خیلی راحت با کمترین فشار و سر و صدا باز و بسته شود. ممکن است هزینه بیشتری برای آن پرداخت کنید، ولی مطمئناً در طولانی مدت به نفع شما خواهد بود.

• سعی کنید مبلمانی را انتخاب کنید که قطعاتش قابل جدا شدن باشند، و در صورت خرابی بتوانید بدون نیاز به تعویض کل مبلمان آن قسمت را عوض کنید.

• دسته های صندل نباید تکان بخورند یا شل باشند، یا صدا بدهند. اگر تمام پارچه هستند کاملاً باید با پارچه پوشیده شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.