مبلمان نو

تعمیر، نوسازی و رویه کوبی مبلمان

مبلمان نو

تعمیر، نوسازی و رویه کوبی مبلمان

رویه کوبی (تودوزی) مبلمان

رویه کوبی (تودوزی)


هر مبلمان از دو بخش سازه و تودوزی تشکیل شده است. در تودوزی مبلمان به طور معمول از اسفنج ها، فوم ها، الیاف ویسکوز و فنرها استفاده می شود.

اسفنج؛ همان ابر معمولی است که همه می شناسید، و در ضخامت های مختلف استفاده می شود. هر چقدر چگالی آن بالاتر باشد، طول عمر آن بیشتر است. برای کف مبلمان معمولاً از اسفنج هایی با چگالی بالاتر (30 کیلویی) استفاده می شود، اما در دسته ها و پشت بیشتر مبلمان از ورقه های نازک اسفنج استفاده می شود.  

فوم ها؛بر سه نوع هستند: گرم، سرد و ویژه

فوم های گرم ،سفت و غیر انعطاف هستند که البته به مرور زمان نرم تر شده و خاصیت ارتجاعی آن کمتر می شود.

فوم های سرد حالت ارتجاعی بیشتری نسبت به فوم های گرم داشته، و نرم تر هستند. معمولاً برای مبلمان راحتی از این نوع فوم استفاده می شود، که به دلیل نرم بودن راحتی بیشتری دارد و طول عمر آن نیز از فوم گرم بیشتر است؛ یعنی مدت زمان بیشتری طول می کشد تا حالت ارتجاعی خود را از دست بدهد. به طور کلی فوم ها نسبت به اسفنج ها دارای کیفیت بهتری بوده و طول عمر بیشتری دارند.

فوم ویژه ؛ خواص فوم گرم و سرد را همزمان داراست، از حاظ نرمی و سفتی بین فوم های گرم و سرد است.

الیاف ویسکور ؛ رشته های نازکی از مواد پلی استری که در داخل کوسن ها، تشک های گرم و بالشتک های پشتی مبلمان استفاده می شود. از نکات مثبت آن نرمی و راحتی فوق العاده آن است،اما برای کف کمتر توصیه می شود، زیرا حالت ارتجاعی کمتری نسبت به فوم و اسفنج دارد و به راحتی بر روی تشک، جای نشیمن باقی می ماند.

لایکو ؛ ورقه های نازکی از پنبه و پلی استر یا پر که برای دسته ها و تکیه گاه ها و در بعضی موارد در کف مبلمان بر روی فوم کار می شود و طول عمر آنرا افزایش داده، به راحتی آن نیز کمک می کند.

تسمه کشی ؛ به کش های نازک و موازی با روکش های پارچه ای یا نایلونی گفته می شود، که در زیر فوم استفاده شده و باعث بیشتر شدن حالت ارتجاعی فوم و حفظ آن در طولانی مدت می شود.

فنرها ؛ برای راحتی بیشتر و بالا بردن طول عمر مبلمان، در زیر فوم ها و بین تسمه کشی مبلمان از فنرها استفاده می شود.


ویژگی های ظاهری یک مبلمان با رویه کوبی خوب :

 باید کاملاً اندازه مبل باشد و شل شدگی یا افتادگی نداشته باشد. وقتی کف مبل را با دست فشار دهید، باید به حالت اول برگردد؛ در غیر این صورت مبلمان شما به زودی گود افتاده و از شکل اصلی خود خارج می شود.

• زمانی که قسمت تکیه گاه مبلمان را لمس می کنیم، نباید هیچ نقطه سفت، دست انداز یا بیرون زدگی زیر دستتان حس کنید. این نقاط و بیرون زدگی ها نه تنها در کوتاه مدت باعث بد شکل به نظر رسیدن مبلمان شما می شود، بلکه هنگام نشستن نیز احساس راحتی نخواهید کرد.

• تکیه گاه مبل را هم از قسمت جلو و هم از قسمت عقب با دقت چک کنید. مراقب بیرون زدگی ها، حفره ها یا قسمت های سفت باشید. پس از تعمیر مبل دقت کنید تمام گوشه ها و فریم مبل خوب رویه کوبی شده باشد. همینطور هنگام لمس پارچه نباید اصطکاک زیادی با پارچه احساس کنید.

• اگر پارچه مبل طرح دار یا راه راه است، طرح ها و راه ها باید با فاصله های منظم تکرار شوند و در قسمت های درز بهم ریختگی یا جابجاشدگی نداشته باشند. ممکن است در نگاه اول متوجه آن نشوید، ولی مطمئناً در طولانی مدت به شما حس بدی خواهد داد. طرح های بزرگ اغلب باید در مرکز صندلی قرار گرفته باشد و تقارن داشته باشد. دقت کنید که مغزی های مبل کاملاً صاف باشد و جابجایی نداشته باشد.

• قابل اشتعال بودن پارچه مبلی هم موردی است که باید به آن دقت شود. مطمئن شوید که پارچه از استانداردهای لازم برخوردار است.

• اگر در رویه کوبی مبل شما دکمه های پارچه ای بکار رفته، دقت کنید که سفت سر جای خود قرار گرفته باشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.